Life coaching, Mediteren, Praktische tips, Voelen, Yogavormen

Mindlessness: hoe krijg je je hoofd leeg?

Onlangs ontmoette ik een hele aardige vent. Met mooie bruine ogen. Die mij weliswaar vriendelijk aankeken, maar ook voortdurend wegvluchten. Als we met elkaar spraken ging zijn blik van links naar rechts, van boven naar onder en ondertussen stokten zijn woorden. Na een dag of wat kwam ik erachter dat die ogen, terwijl we een gesprek voerden, bezig waren zijn interne to-do lijst af te lopen. De man in kwestie bleek namelijk een to-do lijst van 2 volbeschreven A4’tjes te hebben, die hij dag en nacht bij zich droeg. Op papier, én in zijn hoofd. Grote en kleine klussen, verplichtingen aan anderen en verplichtingen aan zichzelf, acties voor nu en acties voor in de toekomst. Werkelijk álles stond op die lijst. Behalve de dingen waar hij plezier aan beleefde. Dingen waar zijn hart naar verlangde.

Als je hoofd te vol zit

Die lijst vulde zijn hoofd dermate, dat er geen plek meer was voor spontane antwoorden. Zijn gedachtes raakten voortdurend verstrikt in het web van to-do’s. En zelf raakte hij er verlamd van, in zijn spraak en in zijn acties. Als een konijn dat in de koplampen van een aanstormende auto staart.

Speciaal voor hem schrijf ik dit keer over mindlessness. Ik gebruik die term als tegenhanger van mindfulness. Bij mindfulness breng je je aandacht, focus, op je lichaam en volgt daar de processen die je waarneemt. Je accepteert wat je ervaart, zonder er een oordeel op te plakken. Als je mindfulness in je leven integreert, pas je die oordeelloze waarneming toe op alles wat in je leven gebeurt. Daarmee verminder je het gevoel van strijd en weerstand, en daarmee verminder je de stressreactie in je lichaam.

Wat is mindlessness?

Mindlessness is het leegmaken van je hoofd. Het is een combinatie van lichamelijk en geestelijk ontspannen. Daarvoor hoef je helemaal niets te doen. Letterlijk niets. In plaats van tijd en ruimte te vullen met activiteiten of gedachten geef je jezelf de gelegenheid om helemaal niets te doen. Niet denken, niets doen. Je kent dat waarschijnlijk alleen als slapen. Dat is de onbewuste manier om te ontspannen. Mindlessness is de bewuste manier. Die heeft alles te maken met in balans en harmonie zijn. Met jezelf en met de wereld om je heen. Waardoor er ruimte en tijd ontstaat. Voor niets. Ja, letterlijk voor het ervaren van NIETS. Dat is trouwens iets anders dan het ervaren van flow. Bij flow ga je zo op in een activiteit dat tijd en ruimte voor je gevoel in elkaar overvloeien en niet meer bestaan. Je ervaart daarin een gevoel van high zijn, wat anders is dan het ervaren van niets.

3 keer niets

Actief je hoofd leeg maken, dat kan je jezelf in een week of drie best leren. Daarmee bouw je een prima basis op om je daarna echte meditatietechnieken te gaan leren. Hierbij zijn 3 manieren van mindlessness:

  1. Doe tussendoor niets, gedurende 10 minuten.
    Onderbreek een activiteit die je aan het doen bent met een pauze van 10 minuten. Ga op een stoel of de grond zitten, leg je handen in je schoot. Kijk om je heen, neem alles wat je ziet goed in je op (zit je op een veilige plek?) en sluit daarna je ogen. Voel de wind of lucht op je huid of in je haar, voel hoe je op je billen zit, voel hoe je ademhaalt. Doe verder niets. Open na 10 minuten je ogen en ga verder met waarmee je bezig was.
  2. Doe achteraf niets, gedurende 15 minuten.
    Ga, ter afsluiting van iets dat je aan het doen was, zitten op een stoel of op de grond. Leg je handen in je schoot. Sluit je ogen. Denk terug aan wat je zojuist hebt gedaan en welke gevoelens je erbij had. Waren het fijne gevoelens? Adem die gevoelens dan bij iedere inademing dieper in je lichaam in. Waren het onprettige gevoelens? Adem die gevoelens dan bij iedere uitademing je lichaam uit. Ga daarmee door tot er geen gevoelens meer komen bij in- of uitademen. Doe verder niets. Open na 15 minuten je ogen en ga, als je wilt, iets anders doen.
  3. Doe niets, gedurende 15 minuten.
    Ga op een stoel of de grond zitten, leg je handen in je schoot. Sluit je ogen. Als je ergens in je lichaam iets voelt (jeuk, kramp), negeer dat dan als het kan. Als er een gedachte opkomt, parkeer die dan voor straks. Concentreer je op één punt ergens in je lichaam en hou je aandacht daar steeds bij. Handige punten om te gebruiken zijn bv. het punt tussen je wenkbrauwen, het stukje huid net onder je neus, je gehemelte en je navel. Als je geest afdwaalt of je lichaam wil bewegen laat dan dan eventjes gebeuren, maar keer daarna je focus weer ontspannen terug naar het punt waarop je je concentreerde. Doe verder niets. Open na 15 minuten je ogen.

Als je na 10-15 minuten van mindlessness op je to-do lijst kijkt, zal je merken dat sommige punten er opeens niet meer to-doen. Wat je dan nodig hebt is het lef om ze gewoon door te strepen. Voor wie daar erg moeite mee heeft heb ik nog één tip: vraag je bij ieder punt dat je wilt afstrepen af: ‘gaat er iemand dood van als ik het niet doe?’ Is je antwoord nee, dan kan je met een gerust hart strepen. En loslaten.

Een ontspannend kadootje voor jou_2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s