Mediteren, Praktische tips, Yoga technieken

Ontspannen door de dag komen

Van mediteren wordt vaak gezegd dat je het in de vroege ochtend uren, liefst vóór zonsopgang, moet doen. Omdat het je dan zo’n fijne start van de dag geeft.
Dat je er je dag goed mee start, ja, dat klopt. Maar ik ben er niet van overtuigd dat de vroege ochtend het béste moment is om te mediteren.

De ochtend is geen avond

Zelf heb ik leren mediteren in lessen die tijdens de late avonduren plaatsvonden. Voor mijn gevoel was het al bijna nacht, als we oefenden. Heerlijk vond ik dat. Om mij heen werd het steeds donkerder (de zon ging onder), en in mijzelf voelde het steeds lichter. Na afloop was ik klaarwakker, zodat ik, eenmaal weer thuis, niet meer in slaap kwam.
Toen ik de eerste keer ’s morgens vroeg probeerde te mediteren, lukte het helemaal niet. Het voelde anders, ík voelde mij anders. Er vond een soort omgekeerd proces plaats: om mij heen werd het steeds lichter (want de zon kwam op), mijn lichaam wilde in actie komen en van binnen probeerde ik wanhopig stil en gedempt te blijven. Vergeefs. Later ging het beter, want elke oefening baart kunst.

Stijgende en dalende energie

Nu kan ik op ieder tijdstip van de dag ontspannen genieten van mediteren. De kunst is om je meditatie af te stemmen op het tijdstip van de dag, en de dan heersende energie. Die gebruik je om je meditatie een boost te geven. Vóór zonsopgang is de energie langzaam stijgend. Zodra de zon boven de horizon uitkomt, neemt de energie snel aan warmte en kracht toe. Rond het middaguur is de energie op het hoogste punt. Daarna neemt de hoeveelheid energie langzaam af. Tot zonsondergang is er natuurlijke vertraging van energie waarneembaar. Na zonsondergang is de echte activiteit uit de energie verdwenen.

Meditaties voor verschillende tijdstippen

Bij stijgende, toenemende energie zijn visualisaties en geleide meditaties heerlijk. In de ochtend dus. Je geest en zintuigen worden erdoor geprikkeld; je wordt er wakker van. Plus, datgene wat je visualiseert geeft je een gevoel van kracht en impact voor de dag. Als de natuurlijke energie op het hoogtepunt is, is een ontspannende meditatie een fijne onderbreking. Ideaal is het om dan, tussen je drukke werkzaamheden door, even een 10-minuten break te nemen en een ademhalingsoefening of bodyscan te doen. Daar tank je van bij, zodat je ook de rest van de dag soepeltjes door kan. Later in de middag, als je het grootste deel van je energie hebt verbruikt, is een meditatie waarbij je jouw focus op één punt legt, fijn. Richt je aandacht op je ademhaling, een mandala of het suizende geluid in je oren (‘nada’, heet dat), en blijf je aandacht ernaar terug brengen als die afdwaalt. Zo vermindert je hersenactiviteit en bereid je jezelf voor op een ontspannen avond. ’s Avonds is een stilte meditatie, waarbij je gedachtes als wolken voorbij laat gaan en je er niet aan hecht, fijn om de indrukken van de dag te verwerken. Je kan deze meditatie uitbreiden met wat zelfreflectie en een aantal dingen te noteren waarvoor je vandaag dankbaar bent.

Een dag lang ontspannen

Je ziet, ieder moment van de dag is geschikt om te mediteren. Heb jij een favoriet moment? Probeer het met mijn tips dan eens op een ander dagdeel. Er zijn meditaties voor ieder moment van de dag. Daarmee is het prima mogelijk om ontspannen door de hele dag te komen – ieder dag weer.
Een ontspannend kadootje voor jou_2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s