Mediteren, Praktische tips, Voelen, Yoga technieken

Mediteren of een middagdutje?

Ontspannen, even bijkomen, even bijtanken. Je hoofd en lijf tot rust brengen. Dat willen we allemaal wel. Hoe drukker je het hebt, hoe vaker gedurende de dag de behoefte aan een rustmoment zal zijn. Toch geven we er meestal niet aan toe. Want er kleven nadelen aan het tussendoor afstand nemen van datgene waar je mee bezig was. Ik heb al vaker gelezen (en zelf ervaren) dat het gemiddeld zo’n 20 minuten duurt voordat je, na een onderbreking, weer op hetzelfde concentratieniveau met je taak bezig bent als voor de onderbreking. Zo’n onderbreking kan er zelfs voor zorgen dat je het spoor van waar je mee bezig bent helemaal kwijt bent. Dat je dus iets heel anders gaat doen en er later pas achter komt dat je onafgemaakt werk hebt laten liggen. Herkenbaar? Verder kan de motivatie voor de taak waaraan je bezig was, plotsklaps weg zijn.

Rustmoment nodig? Mediteer!

Toch pleit ik voor het wél nemen van die rustmomenten tussendoor. Niet als middagdutje, maar dan in de vorm van een meditatie. Dat kan overal, zelfs achter je bureau. Het grote voordeel van mediteren is dat het je lichaam ontspant en je hoofd leegt. Oké, daar resulteert een middagdutje ook in. Maar bij meditatie ontstaat geen dufheid in je hoofd (bekend neveneffect van een middagdutje) maar juist zó’n ontspannen helder hoofd, dat je na afloop je bezigheden met frisse nieuwe inzichten en motivatie weer oppakt. Je ziet het letterlijk met nieuwe ogen. Kijk, dáár heb je wat aan!

Stem de meditatietechniek af op jouw behoefte

Gebruik voor dit kwartiertje mediteren tussendoor een techniek die is afgestemd op hoe jij je voelt en doe het zittend. Een paar meditatietechnieken om te proberen:
Voel je spanning in je hoofd of achter je ogen?
Een mindfulle bodyscan, waarbij je met gesloten ogen alle onderdelen van je lichaam afgaat en kort bewust waarneemt wat je voelt, haalt je uit je hoofd en brengt je in je lijf. Begin bij je voeten, ga langs je benen omhoog, naar je romp, je armen en tot slot je hoofd.
Ben je moe of lusteloos?
Sta even op en beweeg je armen en benen een beetje. Loop als het kan een rondje. Doe dan een ademhalingsoefening, waarbij je 6-12x bewust diep in ademt én diep uit ademt. Zo komt er meer zuurstof in je lijf en worden afvalstoffen beter afgevoerd. Als je dit voor een open raam doet, of zelfs buiten, verdubbel je het verfrissende effect ervan.
Heb je hoofdpijn?
Doe ook dan de ademhalingsoefening. Doe daarna een visualisatie waarbij je je voorstelt dat er helder wit licht op je kruin valt, dat zich, als water uit een douche, over jouw hoofd uitspreidt. Laat het stromen totdat je je verfrist voelt. Je kan hierna nog met je vingertoppen zachtjes je kruin masseren.
Heb je gebrek aan inspiratie?
Richt je blik op de taak of het onderwerp waarmee je bezig was, maar maak je blik ‘zacht’. Sluit dan je ogen en haal een paar keer diep adem (adem vooral ook diep uit). Haal dan het beeld van net terug voor ogen, en stel inwendig de vraag ‘wat is er nodig om verder te kunnen?’ Wacht af wat er komt. Misschien komen er beelden, misschien ideeën, misschien woorden. Het kan van alles zijn. Stel je open voor wat je wordt aangereikt.
Ben je meer ervaren in mediteren?
Trek je energie met deze techniek dan bewust even terug uit de wereld en richt die op jezelf. Ga zitten, leg je handen zacht op je oren en concentreer je op het suizende geluid dat je hoort in je oren. Probeer het hierna zonder je handen op je oren, tóch te horen. Blijf steeds met je aandacht bij dat geluid en sluit alle andere prikkels buiten. Reageer nergens op, ga steeds met je aandacht terug naar het geluid als je merkt dat je bent afgedwaald. Zet eventueel vooraf het alarm op je telefoon op 15 minuten, zodat je vanzelf een signaal hoort als de tijd om is. Het grote voordeel van deze techniek is dat je écht even helemaal los bent van de omgeving en de rest van je lichaam. Je brengt jouw energie, die normaal steeds uit je wegvloeit, terug naar je eigen kern en voedt jouw kern ermee. Dat werkt super verfrissend en zelf bekrachtigend.

En tot slot

Mediteren is 2x zo effectief als slapen, wat betreft de ontspannende, verfrissende effecten en het gevoel dat je weer oplaadt. Kies dus vaker voor mediteren tussendoor en bewaar dat dutje lekker voor het weekend. Ik zeg altijd: het gaat niet om óf óf, maar om én én. Je moet je keuzes alleen even zó over de week verdelen dat je er het meeste profijt en plezier van hebt.
Een ontspannend kadootje voor jou_2

Een gedachte over “Mediteren of een middagdutje?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s