Life coaching, Praktische tips, Voelen, Yoga technieken

Langzamer leven

Burn out op de loer

Deze week is de herfst echt aangebroken. Nog even en de dagen zijn zo kort geworden dat de klok weer op ‘wintertijd’ gaat. Eigenlijk is de wintertijd onze ‘normale’ tijd. De ‘zomertijd’, dat is een kunstmatige ingreep in onze tijdsaanduiding. De klok een uur vooruit zetten was bedoeld om de avonden te verlengen en ooit bedacht om boeren te helpen om ’s avonds elektriciteit te besparen. Het effect ervan blijkt vooral dat wij niet-agrariërs steeds langer bezig blijven met van alles. Tot diep in de nacht kan en moet je nog zo veel. En niet alleen maar yoga… Zo’n zelfde soort effect heeft de automatisering. Ooit bedacht en bedoeld om ons werk uit handen te halen. Waardoor we meer vrije tijd kregen die we vervolgens met van alles opvullen! Het leven is er alleen maar voller en sneller van geworden. Heel vermoeiend! En een van de redenen dat er nu zo veel mensen een burn out krijgen.

Vertragen is goed voor je brein

Ooit las ik een wetenschappelijk onderzoek, waarin stond dat de mens mentaal niet is ontworpen voor activiteiten die sneller gaan dan de eigen voortbeweging. Je hersenen kunnen dat verhoogde fysieke tempo niet goed bijhouden. De niet toereikende verwerking van alle prikkels zorgt ervoor dat je in de war raakt en niet meer helder kunt denken. Dit is de reden dat er bv. zo veel mensen niet opletten tijdens het autorijden.

Bewust leven

Bij ‘bewust’ leven denk je al snel aan sporten. En gezond eten. Op de verpakkingen zoeken naar e-nummers en vooral vers en misschien zelfs raw ingrediënten kiezen. Bewust leven vraagt echter eigenlijk alleen maar langzamer leven. Minder doen en datgene wat je doet, alles, met aandacht doen. Meditatie is daar de ultieme oefening voor.

Loopmeditatie

Langzamer leven betekent je tempo vertragen en je aandacht de tijd geven om zich ergens aan te hechten. Vooral dat laatste vraagt de nodige oefening. Eerder dit jaar deed ik een mindfulness cursus. Eén van de opdrachten was een loopmeditatie. Als een groepje eendenkuikens liepen we achter de cursusleidster aan, met aandachtige stappen in een zwaar vertraagd tempo. Bijna iedereen had daar in eerste instantie enorme moeite mee. We zijn zo gewend aan snel-snel dat we op elkaar botsten en als een ongeregeld zooitje uit elkaar waaierden. Pas na een paar keer oefenen kwam het langzame tempo er in en ontstond een rustige flow, waar we ons heerlijk aan konden overgeven.

Hoe kwam dat? Doordat ons brein moest wennen aan de vrijheid van langzaam aan. Mentaal ben je ingesteld op snel denken, snel kiezen en direct handelen. In de loopmeditatie ervaar je dat het anders kan. Eerst verzet je brein zich ertegen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Dit is toch geen lopen, ik voel me bijna een standbeeld, komt bij je op. Pas wanneer je met je hoofd én met je gevoel in de ervaring gaat, merk je dat dit juist wel lopen is. En dat al het andere dat je eerder daarvoor aanzag, eigenlijk rennen was. Probeer het maar eens.

Hoe kan je leren ontspannen?

Gebruik de herfst om te vertragen. Als de zon schijnt, ga naar buiten. Loop langzaam, adem diep in en uit. Kijk om je heen. Zie en voel het vocht in de lucht. Overal hangen spinnenwebben. Neem de tijd om er eentje van dichtbij te bekijken. Alles krijgt een goudbruine gloed, kijk of je die kleur in je kunt opnemen. Doe mijn oktober yoga serie om je lichaam warm en soepel te houden. Sta stil bij de wisseling van het jaargetijde en wissel jouw tempo. Van de volle dynamiek van de zomer naar de vertraging van de herfst. Ga naar buiten en go with the flow, deze herfst. Succes!

 

Banner Life Happens_2

 

Een gedachte over “Langzamer leven”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s